Skip to content
  • Forum
  • SUP talk
    • SUP Tips
    • Interviews
    • SUP routes
    • Columns
  • Nieuws
  • Kalender
  • SUP pinns
    • SUP&GO
    • SUP verhuur
    • SUP Shops
  • Contact
Menu
  • Forum
  • SUP talk
    • SUP Tips
    • Interviews
    • SUP routes
    • Columns
  • Nieuws
  • Kalender
  • SUP pinns
    • SUP&GO
    • SUP verhuur
    • SUP Shops
  • Contact

Waarom zit er eigenlijk een knikje in je peddel?

Je kent het vast wel en je hebt je er zelf ongetwijfeld ook schuldig aan gemaakt. Gniffelen om die ene beginner die zijn peddel verkeerd vasthoudt. Ik kan het je nog sterker vertellen; op vakantie in Portugal, voorafgaand aan een begeleide suptocht langs de kust werd de groep welkom geheten door een instructrice van de locale supschool. In eerste instantie kon ik mijn oren niet geloven toen ze doodleuk vertelde dat de bolle zijde de achterzijde was, ofwel het knikje naar achteren. Overigens ook leuk om te zien was dat ongeveer de helft van de groep de peddel wel goed draaide, tegen het herhaalde advies van de instructrice in.

Goed dan, nu iedereen weet dat de bolle kant naar voren wijst willen we natuurlijk ook weten waarom dat is.

Er zijn een drietal redenen te benoemen.

  1. Je kunt je blad iets verder voorin insteken, dus meer lengte in je stroke. Dit maakt weliswaar een marginaal verschil maar aangezien je ook nog een voorwaartse snelheid hebt tijdens de insteek voorkom je een vacuüm en een hoop gespetter achter je blad. Je insteek is “clean” en je slag is efficiënter. Probeer in gedachten het knikje in je peddel eens flink te overdrijven, maak er maar meteen een hoek van 45º van. Beeld je nu eens in dat je op je board staat met een leuke snelheid. Zet vervolgens je blad met de knik de verkeerde kant op in het water. je blad staat dan ineens haaks in het water, niet bepaald efficiënt dus. Wanneer je echter je blad de juiste kant op draait en probeert in te steken dan ligt hij bijna plat op het water, alsof je een enveloppe in een brievenbus steekt. De knik in je peddel is in werkelijkheid natuurlijk minder extreem maar nu heb je een idee hoe het je helpt bij het “clean” insteken van je blad.
  2. Het voorkomt dat je peddelblad een negatieve hoek maakt. Bij een correcte peddelslag zoek je de lengte voorin en haal je je peddel bij je voeten weer uit het water. Wanneer je je peddel bij je voeten uit het water haalt, de zgn. exit dan zul je merken dat de steel van je peddel een lichte hoek naar voren maakt. Zonder knik zou je blad water gaan scheppen, ofwel je board naar beneden drukken. Dat wil je niet omdat je je energie liever wilt omzetten in een voorwaartste beweging. Het knikje in je blad compenseert dus deze negatieve hoek.
  3. Als laatste wil ik je eerst graag verwijzen naar dit artikel waarin beschreven wordt wat een juiste peddelslag is. Zodra je een peddelslag meer gaat benaderen als een beweging van boven naar beneden in plaats van een beweging van voren naar achteren dan snap je dat je door het gebruik van je hele lichaam veel efficiënter kunt peddelen. Je zet als het ware met je hele gewicht druk op je blad en als resultaat gaat je board vooruit. Bij het inzetten van je blad bouw je druk op achter je blad die je tijdens je hele stroke vasthoudt. In werkelijkheid is het één component van de resultante van alle krachten op je blad die je voorwaarts stuwt, de andere component is naar boven gericht. Bij de insteek, de “catch”,  is de bovenwaarts gerichte component het grootst in tegenstelling tot de voorwaartse component. Nu is het zo dat je bij de juiste techniek ook de meeste neerwaartste druk kunt geven direct na het insteken van je blad door je lichaamsgewicht op je blad te laten vallen. Hoe groter deze druk hoe hoger ook de voorwaartse component, daar valt dus de meeste winst te halen! Met een knikje in je peddel kun je meer gewicht inzetten, meer druk op je blad genereren en dat resulteert dan weer in meer voorwaartse snelheid. Een simpel trucje volstaat om dit beter te begrijpen. Allereerst probeer je normaal te peddelen. Focus op een cleane insteek van je blad en probeer zodra je blad geheel onder water steekt neerwaartse druk op je peddel te geven. Je blad gaat van diep naar dieper, smeer deze beweging uit over de volle lengte van je slag. Vervolgens doe je hetzelfde maar dan met de knik verkeerd om. Je merkt direct dat je bij de catch geen tegendruk ervaart en eigenlijk meteen voorover valt. De voorwaartse component kun je niet meer halen uit je lichaamsgewicht maar alleen uit je armen en dat is nou juist wat je wilt voorkomen. Bovendien wil je gedurende de hele slag een voorwaartse component behouden en je energie veilig stellen voor het behouden van je snelheid. En ook daar komt de knik in je peddel je helpen! Bij het beëindigen van je slag heeft je steel weliswaar een negatieve hoek maar je blad staat keurig haaks in het water. In termen van krachtenleer wil dat zeggen dat daarmee bij de juiste slag alle componenten netjes op nul eindigen.

 

  • Praat mee op het forum

Overige SUP TALK items

Bedum Groningen Niezijl

Route

21 November, 2022

Kampen Ossenzijl

Route

10 November, 2022

Hugo Vernhout

Route

31 October, 2022

Wilnis Kockengen Nieuwer ter Aa

Route

19 October, 2022

Tzum: 2 voor de reis van 1

Route

10 October, 2022

Sint Nicolaasga (Sint Nyk)

Route

24 September, 2022
Page1 Page2 Page3 Page4 Page5

SUP maatje

Spreek af met elkaar voor nog meer SUP FUN!

Powered by Weer1.com
  • SUP forum Nederland
  • SUP nieuws
  • SUP tips
  • SUP interviews
  • SUP routes
  • SUP columns
  • SUP Scholen
  • SUP winkels
  • SUP verhuur
  • Home

All content © Copyrighted & Exclusive to SUPPEN.nl

Facebook-f Instagram
Cleantalk Pixel
Contactformulier
Contactformulier