Skip to content
  • Forum
  • SUP talk
    • SUP Tips
    • Interviews
    • SUP routes
    • Columns
  • Nieuws
  • Kalender
  • SUP pinns
    • SUP&GO
    • SUP verhuur
    • SUP Shops
  • Contact
Menu
  • Forum
  • SUP talk
    • SUP Tips
    • Interviews
    • SUP routes
    • Columns
  • Nieuws
  • Kalender
  • SUP pinns
    • SUP&GO
    • SUP verhuur
    • SUP Shops
  • Contact

Tweedaagse tocht over de Linge

BRON: Hugo Vernhout
Hugo startte zijn tweedaagse tocht deze keer in Gorkum met mogelijk stroom tegen. Bij de Lingesluis kun je aan de kant van de straat met de naam Eind goed het water op komen. De Linge is een mooie rivier die vooral langs fruitboomgaarden en stadjes en dorpjes zoals bv. Arkel, Spijk, Kedichem, Heukelum, Leerdam en Renoy voert. De eerste ging echter nog zo goed dat Hugo doorvoer tot natuurkampeerterrein de Karekiet net voorbij Geldermalsen bij Buren en Erichem. De Tweede dag voerde tot het punt waar de Linge in het verleden door het Amsterdam Rijn Kanaal doorkruiste.

Tweedaagse tocht over de Linge

11 en 12 juni 2022

Dag 1 2x klunen 40,39 km

Dag 2 3x klunen 16,03 km

Start Lingesluis Gorkum, straatnaam Eind

Finish Kanosteiger Lingegemaal bij Amsterdam Rijn Kanaal 

Aantal ballen 0

Deze keer een tweedaagse tocht over de Linge in de Betuwe.

Ik koos ervoor om in Gorkum te beginnen. Dit betekende wel dat ik mogelijk stroom tegen had, maar er was sprake van een west-zuid-westen wind. Ik rekende erop dat de kracht van de wind nu sterker was dan die van de stroming. Verder is het psychologisch, wind mee voel je beter dan een beetje stroom tegen. Het bleek een goede keuze want de stroming was zeer beperkt en de wind soms best sterk.

Bij de Lingesluis kun je aan de kant van de straat met de naam Eind goed het water op komen.

De Linge is een mooie rivier die vooral langs fruitboomgaarden en stadjes en dorpjes zoals bv. Arkel, Spijk, Kedichem, Heukelum, Leerdam en Renoy voert. Een nadeel vind ik dat je bijna nergens de kant op kunt omdat zo goed als de hele oever privé bezit is en uit tuinen e.d. bestaat. Verder zijn er op dit stuk veel harde oevers waardoor de golven van langsvarende boten terug blijven komen.

Ik wilde de eerste dag tot Rumpt varen (ongeveer halverwege). Daar zou mijn vrouw me ophalen. Het ging echter nog zo goed dat ik haar heb laten weten dat ik wel door kon varen tot de camping waar we gingen overnachten. Dat was natuurkampeerterrein de Karekiet net voorbij Geldermalsen bij Buren en Erichem. Ik had op de kaart gezien dat ik, wanneer ik een zijsloot van de Linge invoer, waarschijnlijk helemaal tot aan de Karekiet kon varen. Dat bleek ook het geval te zijn. Er was een steiger op de camping, die geheel passend voor deze omgeving in een boomgaard is. Helaas waren de kersen nog niet rijp.

Vlak voor de zijsloot is een eerste stuw waar ik langs moest klunen en meteen na de stuw kon ik linksaf het zijslootje in. Al vrij snel volgde weer een stuwtje, maar bij beide stuwen kun je met steigers prima het water uit en in. Mijn vrouw had de tent al opgezet en snel daarna kreeg ik een heerlijke, voedzame maaltijd voorgezet wat na meer dan 40 km ook wel nodig was. Goede support is bij dit soort tochten goud waard.

’s Avonds zijn we nog een ijsje gaan eten in Buren en dat bleek een heel mooi stadje te zijn met veel geschiedenis.

De Tweede dag was nu natuurlijk veel korter geworden. Ik moest nog ca. 16 km tot het punt waar de Linge in het verleden door het Amsterdam Rijn Kanaal is doorkruist. Aan de andere kant van het kanaal gaat hij wel verder, maar ik vond het voor deze keer goed zo.

Tijdens de tweede dag moest ik drie maal klunen. De eerste weer vlak bij de Karekiet en daarna nog twee maal. Telkens waren er steigers voor aanwezig.

Net na Geldermalsen begint het stuk waar motorboten niet meer mogen komen. Daar werd de rivier ook meteen mooier en voer ik niet alleen langs tuinen bij (grote) huizen, maar ook langs landerijen, bosjes e.d.. Mijn inschatting is dat het feit dat je dit stuk niet met een motor mag varen meteen invloed heeft de bouwactiviteiten langs de rivier. Het wordt namelijk meteen minder interessant voor potentiële kopers wanneer ze geen motorbootje aan de eigen steiger kunnen leggen.

Ook was er veel minder oeverbeschoeiing en ging de rivier meer kronkelen. Wel nam de stroming tegen iets toe want de rivier wordt smaller en ondieper (met name de binnenbochten).

Het allerlaatste stuk voor het Amsterdam Rijn Kanaal loopt deels langs een industrieterrein. Vlak voor het gemaal zit aan de rechteroever een kanosteiger om de Linge weer te verlaten.

Link film: https://youtu.be/zt3kYowiuZU

Download(s):

  •  Linge deel 1 Gorkum Karekiet
  •  Linge deel 2 Karekiet Tiel

Overige SUP TALK items

Samen kom je verder

Column

20 October, 2021

De Vecht Laar Hoogstede

Route

29 September, 2021

De Berkel Lochem Eibergen en terug

Route

29 September, 2021

Amsterdam Nieuw West vanuit Sloten

Route

26 August, 2021

Zwischenahner Meer

Route

24 August, 2021

Sorge van Alt Duvenstedt naar Hohner Fähre

Route

23 August, 2021
Page1 Page2 Page3 Page4 Page5

SUP maatje

Spreek af met elkaar voor nog meer SUP FUN!

Powered by Weer1.com
  • SUP forum Nederland
  • SUP nieuws
  • SUP tips
  • SUP interviews
  • SUP routes
  • SUP columns
  • SUP Scholen
  • SUP winkels
  • SUP verhuur
  • Home

All content © Copyrighted & Exclusive to SUPPEN.nl

Facebook-f Instagram
Cleantalk Pixel
Contactformulier
Contactformulier