De Vecht Laar Hoogstede

Het dorp waar hij meestal op dinsdag werkt had de hele dag geen stroom, voor Hugo een mooi excuus om te gaan suppen. Daarbij gaf de weersverwachting aan dat dit voorlopig de laatste mooie dag zou worden.

De Vechte Laar Hoogstede (Duitsland) en terug 28 september 2021

Ruim 37 kilometer

Start en finish in Laar bij de brug over de Vechte op de Vechtetalstrasse

Aantal Duitse ballen 1 (wel een oranje)

Aantal keer klunen 0

Ik begon in Laar. Dat ligt net over de grens aan de Vecht in Duitsland. Je kunt daar prima parkeren naast een drijvende steiger (vanaf Laar gezien net over de brug linksaf het pad in rijden).

De Overijsselse Vecht is in Nederland ca. 60 km lang, maar in Duitsland ligt ook nog 127 km. Ik ben al een keer vanaf Laar met de stroom mee naar Vilsteren gevaren en heb ook de andere stukken van het Nederlandse deel al een of meerdere keren gesupt. Nu heb ik maar eens een eerste stuk in Duitsland gedaan.

Vanaf Laar ging ik tegen de stroom in naar het oosten en later het zuidoosten. Het eerste stuk tot Emlichheim is mooi en afwisselend en er stond maar weinig stroom.

Tussen Emlichheim en Hoogstede wordt het iets minder mooi. Daarbij wordt de rivier veel ondieper en soms smaller. Omdat de stroomsnelheid o.a. afhangt van de oppervlakte van de dwarsdoorsnede van de rivier, was de tegenstroom op dit stuk veel groter. Ik moest serieus doorpeddelen om nog enige snelheid te halen.

Na Hoogstede ben ik nog ca. 1,5 km doorgevaren tot de eerste stuw. Ik zat toen op 18,8 km.

Wat eten en drinken later kon ik met de stroom mee terug naar Laar.

De route loopt dus langs enkele plaatsen, maar zoals zo vaak het geval is bij rivieren zie je deze plaatsen nauwelijks tot niet. Door het risico op overstromingen heeft men immers vaak niet tot aan de rivier gebouwd. Het is dan ook niet mogelijk onderweg een terrasje te pakken, wat extra eten of drinken te kopen e.d.. dat moet je dus voldoende meenemen.

Na ruim 37 kilometer was ik terug bij Laar. Theoretisch heb je bij gelijkblijvende wind natuurlijk net zoveel voordeel van de stroom mee als nadeel van de stroom tegen. Dat bleek ook wel redelijk te kloppen want net als bij de iets kortere tocht op de Berkel kwam ik binnen met een gemiddelde van 6,7 km/uur. Deze keer natuurlijk wel zonder vertraging door klunen.

Download(s):

Overige SUP TALK items

Contactformulier